Monday, February 18, 2013

PERNAHKAH KITA RASA KECEWA DALAM HIDUP??




BILAMANA ALLAH UJI KITA...ITU TANDANYA ALLAH MENYAYANGI KITA......


"Ustaz....pernahkah ustaz merasa kecewa dengan hidup ustaz....? " Pernahkah dalam sesaat di dalam hidup ustaz ustaz merasakan yang diri ustaz ni tak berguna langsung kepada sesiapa pun ...malah tak berguna kepada ibu dan ayah sendiri.....?" Pernah tak ustaz digelar sebagai makhluk yang gagal....tak ada masa hadapan....pegi mampus lagi baik....?".............

Begitulah bertubi-tubi soalan-soalan yang singgah di telinga saya.... ditanyakan kepada saya ...oleh seorang lelaki....yang saya jumpa di dalam satu majlis......

"Ustaz ...inilah perasaan saya yang saya rasa..membungkam di hati ini.....saya seorang yang tidak berjaya di dalam hidup....pendidikan tak tinggi....tak berjaya pun masuk ke menara gading...mak ayah saya kata... saya ni otak lembap jika dibandingkan dengan abang dan kakak serta adik beradik yang lain.....ereka semua berjaya dengan kerjaya yang bergaji besar...tapi saya...anak yang takde masa depan...dengan kelulusan yang ada...saya tak layak memohon kerja dengan gaji yang besar yang menjadi impian keluarga....nak bagi mak bapak duit pun tak mampu...."

"Kengkadang ustaz ...duit gaji tak cukup.....nak makan pun takde duit....ada sekali tu saya kutip puntung rokok ..kat jalan sebab tak tahan nak hisap rokok...bila balik rumah mak dan ayah.....minta duit....kena sindir macam-macam.....

"Ustaz saya pernah cuba meniaga....tapi tak lama kena tipu....habis duit modal hangus....hilang macam tu aje....aduh ya Allah beratnya ujian ke atas saya ni.....kenapa ustaz...."

"Ustaz...saya pernah bertunang...tetapi putus tunang....kerana si dia kata tak ada jodoh antara kami....tapi sebenarnya saya dapat tahu dia dah berkenan pada jejaka lain yang lebih kaya dan berada daripada saya.....yang miskin ini....."

Sambil menyeka airmatanya dia menyambung kembali.....

"Pernah suatu ketika saya beranggapan bahawa hidup ini terlalu tidak adil bagi saya....Allah itu telah meninggalkan saya......kerana takdirnya itulah yang menyebabkan saya jadi begini......Ustaz...kecewa hati ini amat dalam...luka di hati ini..seakan tiada penyembuhnya....saya rasa sayalah...makhluk hina ...jijik pada pandangan orang lain hatta ibu bapa saya sendiri pun mengatakan....sampai bila -bila pun beginilah hidup kamu....takde masa depan....!!!"

Saya hanya terdiam seketika....memikirkan apakah jawapan yang paling layak saya berikan untuk hamba Allah yang hatinya sedang terluka dengan luka yang amat dalam ini.......

Saya pun bertanya kepadanya.....

"Tuan.....sekarang ni berkhidmat di mana?"

"Saya ni kerani am rendah aje ustaz....malu je nak sebut pada ustaz.....ada orang kata saya ni kerani cabuk......" katanya lagi menghina dirinya......

"Tuan....jangan kata begitu.....Sesungguhnya Allah tidak pernah menzalimi apatah lagi menyusahkan kehidupan seseorang manusia itu......di sisi Allah bukanlahlah rupa..pangkat....kerjaya...harta....kemewahan....darjat bangsawan...yang menjadi ukuran.....tetapi ketaqwaan dan amalan yang solih yang menjadi perhatian......"

Tertunduk dia mendengar kata nasihat saya itu........

" Kesusahan...kesedihan...ketakutan...kelaparan....kemiskinan...kehilangan.....adalah suatu perkara yang Allah akan uji kita ...untuk membezakan siapakah diantara kita ini yang akan bersabar dan bersangka baik dengan Allah untuk menjadi hambanya yang beriman.....Ya saya tahu....bukan senang nak bersabar dengn ujian Allah....tetapi kita kena ingat.....para Nabi dan Rasul yang terdahulu lagi hebat ujiaannya...."

"Kita kena faham satu konsep yang menjadi sunnatullah....lagi kuat seseorang itu diuji maka lagi rapatlah dia hubungan dia dengan Allah...kerana ujian itu tanda Allah sedang memerhatikan kita...mengambil tahu tentang diri kita.....siapalah kita ini untuk mendapat perhatian Allah....?"

Tiba-tiba hamba Allah ini menutup mukanya sambil dia menangis teresak-esak

" Hu hu hu....ustaz...betulkah Allah itu sedang mengambil berat pasal diri saya ini?' Apakah saya ini ada tempat di sisi Allah.....mengapa banyak sangat ujian dan penghinaan yang saya dapat?"

Sambil saya memegang bahunya......saya berkata padanya.....

" Allah itu amat menyayangi hambanya.....Allah itu amat mengetahui kesusahan hambanya.....dan Allah jualah yang menghilangkan segala mudharat dan kesesakan hambanya di dunia ini....dengan syarat hambanya itu tidak hilang keyakinan dan keimananya terhadap pertolongan Allah..."

Lalu saya pun menceritakan kepadanya tentang seorang sahabat Nabi saw yang terkenal kerana ujian dan cabaran yang dikenakan kepadanya .........


"Tahukah tuan....Khabbab Al Arat adalah seorang sahabat yang telah mengalami banyak penderitaan yang pedih...semata-mata kerana mempertahan Iman dan Islamnya . Belakang badannya itu banyak meninggalkan parut yang sangat hodoh akibat dikelar dan disalai jasadnya di atas bara api oleh puak kafir Quraisy .

Suatu hari , Khabbab bertemu dengan Nabi saw yang sedang beristirehat dibawah bayangan kaabah . Lantas Khabbab sebagai seorang pejuang yang sekian lama di seksa dan memahami betapa getirnya berdepan dengan kuffar Quraisy segera bertanya kepada Nabi saw :

"Ya Rasulullah....Apakah Tuan tidak memohon kepada Allah swt agar memberi kemenangan kepada kita ? Adakah Tuan tidak berdoa bagi pihak kita ?

Pertanyaan ringkas ini seperti membangkitkan emosi Nabi saw lantas baginda saw menegaskan kepada Khabbab... betapa orang - orang terdahulu sebahagian mereka berjuang sehingga ada yang ditangkap dan ditanam sehingga separuh badannya di dalam tanah lalu digergaji kepalanya dan dibelah dua jasadnya .

Bahkan ada sebahagian daripada mereka yang disikat dengan sikat besi sehingga bercerai daging dari tulangnya namun mereka tetap teguh mempertahankan iman mereka.

Nabi saw juga menggambarkan betapa sakit dan seksanya orang - orang yang terdahulu dalam mempertahankan Islam . Biarpun sebesar mana mehnah dan ibtila' yang mereka hadapi , tidak menjadikan mereka berpaling dari perjuangan Islam yang suci ini .

Seterusnya Nabi saw meyakinkan Khabbab R.a... bahawa Demi Sesungguhnya Allah swt pasti akan menyempurnakan agama ini dengan lahirnya pejuang yang sanggup berkorban dan bergadai nyawa . Sehingga dunia menjadi aman dari sebarang ketakutan melainkan hanya takut kepada Allah swt Tuhan yang Maha gagah lagi Maha Perkasa . Malangnya kamu terlalu gopoh ...."

"Sejak dari itu Khabbab tidak lagi bertanya mahupun mengeluh dengan ujian yang dihadapinya....."

Sambil menyeka airmatanya.....hamba Allah ini memandang mata saya dan tersenyum....sambil dia berkata.....

"Ustaz....kiranya ujian saya ni kecik bebenor la ye....kalau dibandingkan dengan Khabbab?"

"Ye kecik sesangat....."Jawab saya yang merasa sedikit gembira melihat raut wajahnya yang sudah kembali ceria......

"Ustaz agak-agak ada tak gadis yang nak kat saya ni?'

"Ha ha ha ..insyaallah ada dan Allah akan berikan yang terbaik dan yang paling setia
serta menyayangi....." kata saya sambil ketawa kerana gelihati dengan pertanyaannya....


"Hummm ustaz lega rasanya.....terima kasih..ustaz..luangkan masa dengar masalah orang macam saya ni...terima kasih bebanyak.. kerana saya tak pernah dengar ceriita sahabat Nabi yang tadi tu.....insyaallah saya akan bersabar dan anggap semua ini ujian Allah untuk berikan sesuatu kepada saya yang lebih baik....."

"Insyaallah......Allah itu maha pengasih dan penyayang...jika kita sabar dengan ujian dan percaya dengan janji Allah Allah akan gantikan kesedihan kita dengan kegembiraan ...di dunia dan syurga di akhirat....."

"Hu hu hu Insyaallah ustaz...hu hu hu hu.....tenang jiwa saya....."

"Insyaallah semoga berjaya di dalam hidup dan bertemu jodoh yang terbaik pilihan Allah...."


P/S: ADMIN JUST COPY DARI ARTIKEL SEORANG USTAZ DI FACEBOOK.... SAYA DAH MINTA KEBENARAN KEPADA NYA TERLEBIH DAHULU,... BENDA YANG BERMANFAAT KITA SEBARKAN... AGAR SAMA2 DAPAT PAHALA...


INSYA ALLAH... ;)

BY: ADMIN~MAA~

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
https://sites.google.com/site/r4vemaster/my-file/fb-like-pop.css sites.google.com